Stämning

Jag har ofta funderat på hur det kommer sig att det sunda förnuftet alltid förlorar i USA. Jag har ingen aning om varför det ännu existerar, det stora landet i väster. Det borde ju gått i konkurs för länge sen med tanke på alla löjliga domar och lagar som finns där. Tänk på henne som stämde Mc Donalds för att hon spillde varmt kaffe i knät??? Trodde hon att hon per automatik blev serverad kallt kaffe, eller var det första gången hon drack kaffe? Svårt att säga vilket, det kanske var en osynlig skepnad av Ronald McDonald som viftade till hennes kaffe, jag anser i alla fall att det var hennes eget fel men nejdå. Miljonerna bara ramlade in och folk  fortsätter att stämma bolag och medmäniskor för småsaker. 
Nu har jag fått problem med mitt försäkringsbolag, jag får inte ut ersättning för skada på min egendom som orsakats av annan. Det är då som jag inser att det finns en liten amerikan med antydan till små horn i oss alla. Min första tanke när jag fick mitt avslag var vem jag skulle stämma och på hur mycket.
I dessa dagar, en dryg månad före jul, så börjar man ju prata om julstämning hit och om den allt mer kommersialiserade julen och hur mycket vi ska handla för i år osv . Jag håller med i alla dessa tankegångar, för mig handlar det om att få iväg en stämning före jul och hur mycket pengar det handlar om kan man ju bara sia om det är ju först efteråt som man får kvitto på det hela.
Så grattis Sverige, julstämningen kommer att infinna sig jag vet bara ännu inte vem jag ska adressera den till

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback